Στη σελίδα αυτή παρουσιάζεται το συνολικό σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας καθώς και τα αποτελέσματα αξιολόγησης. Η σελίδα αυτή είναι υπό κατασκευή, θα συμπληρωθεί με τα σχέδια δράσης όλων των στόχων βελτίωσης που έχουν προσδιοριστεί και περιγραφεί από τον σύλλογο διδασκόντων του σχολείου.

Στόχος Βελτίωσης 1:

Στο πλαίσιο του ανοίγματος του σχολείου στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα είναι αναγκαία η συμμετοχή του σχολείου στο πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη στήριξη της εκπαίδευσης.

Στόχος του προγράμματος είναι να στηρίξει προτεραιότητες που καθορίζονται στον Ευρωπαϊκό χώρο εκπαίδευσης, όπως η διεθνοποίηση αλλά και η σύνδεση με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, καθώς και στο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση.

Σχέδιο Δράσης: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα – (Erasmus+ κλπ)

Άξονας: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα

Συντονιστής Δράσης: ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Καθηγητής ΠΕ86

Α. Σχεδιασμός της Δράσης

Αναγκαιότητα – Στόχοι

Δίνεται προτεραιότητα τις παρακάτω ανάγκες:

Α. Χρήση νέων τεχνολογιών με στόχο τη βιωματική μάθηση και την αυτενέργεια: Εισαγωγή των τεχνολογιών επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας καθώς και της ρομποτικής και του Internet of Things, ως εργαλείων για την καινοτόμο διδασκαλία ενός μεγάλου φάσματος μαθημάτων (από ιστορία, θρησκευτικά και γλώσσα μέχρι φυσικές επιστήμες, οικονομία, πληροφορική και καλλιτεχνικά).

Β. Συμμετοχή σε δράσεις που καλλιεργούν την επιχειρηματικότητα και την αειφορία: Ανάγκη για σύγχρονη περιβαλλοντική συνείδηση, ειδικά στα πλαίσια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που βασίζονται στον πρωτογενή τομέα. Επισκέψεις σε προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, σε περιοχές με παρόμοια οικονομία με αυτή του Λιβαδίου με στόχο τη γνωριμία με καλές πρακτικές.

Γ. Χρήση της Τέχνης και Παιχνιδοποίηση: Τα παιχνίδια ρόλων, η συγγραφή θεατρικών σεναρίων, η δημιουργία σκηνικών, καθώς και η σχεδίαση παιχνιδιών με εκπαιδευτικό περιεχόμενο είναι δραστηριότητες που μπορούν να διεγείρουν τη φαντασία των μαθητών και καλλιεργούν της δημιουργικότητα, προκαλώντας ταυτόχρονα το ενδιαφέρον για μάθηση όχι μόνο σε φιλολογικά μαθήματα και στις φυσικές επιστήμες αλλά οριζόντια στα προγράμματα σπουδών του Γυμνασίου και του Γενικού Ενιαίου Λυκείου.

Δ. Ανάπτυξη οριζόντιων δεξιοτήτων: Οι καθηγητές πρέπει γνωρίζουν πώς να καλλιεργούν στους μαθητές τους τις δεξιότητες επικοινωνίας, προσαρμοστικότητας και κριτικής σκέψης, αλλά και άλλες οριζόντιες δεξιότητες οι οποίες είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών και αποτελούν βασικά εφόδια για την κοινωνική και επαγγελματική μελλοντική τους ανάπτυξη.

Ε. Καλλιέργεια μία Ευρύτερης Ευρωπαϊκής Συνείδησης: Η γνώση της πολιτιστικής κληρονομιάς του Λιβαδίου και της θέσης της ιστορίας του μέσα στην κοινή Ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά, είναι απαραίτητη για την διαμόρφωση της Ευρωπαϊκής συνείδησης.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Στοχοθεσία 1. Χρήση Νέων Τεχνολογιών. Ειδικότερα, χρήση:

– Επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας σε μαθήματα όπως η ιστορία, τα θρησκευτικά και οι φυσικές επιστήμες για ζωντανή αναπαράσταση γεγονότων, φαινομένων κλπ.

– Ρομποτικής/αισθητήρων για πειραματισμό και προσομείωση φυσικών φαινομένων, για κατανόηση μαθηματικών εννοιών και ενίσχυση της αλγοριθμικής σκέψης.

– Διαδικτύων των Πραγμάτων για εκμάθηση προγραμματισμού συσκευών και γνωριμία με τις μελλοντικές πρακτικές ψηφιακών αυτοματισμών στην καθημερινότητα και στην εργασία.

Χρονοδιάγραμμα – Ροές κινητικότητας στόχου 1:

1. Ρομποτική και Διαδίκτυο Πραγμάτων (2ο έτος σχεδίου, συμμετέχουν όλες οι τάξεις Γυμνασίου – δύο μαθητές από κάθε τάξη)

2. Αξιοποίηση AR και VR στην τάξη (3ο έτος σχεδίου – επιμόρφωση δύο καθηγητών)

Οι μαθητές του Γυμνασίου θα εμπλακούν σε δραστηριότητες προγραμματισμού ρομποτικών διατάξεων καθώς και δημιουργίας δικτύων έξυπνων συσκευών.

– Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετέχουν στις κινητικότητες θα οργανώσουν ενημερωτικές συναντήσεις στο σχολείο και πολλαπλασιαστικές δράσεις, π.χ. οργάνωση εργαστηρίων ρομποτικής.

– Αξιολόγηση σε δύο φάσεις: Πριν την κινητικότητα, και μετά από δύο-τρεις μήνες εφαρμογής των νέων τεχνικών μετά τις πολλαπλασιαστικές δράσεις.

Στοχοθεσία 2. Σύγχρονη Επιχειρηματικότητα και Περιβάλλον. Περιλαμβάνει:

– επισκέψεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε επιχειρήσεις του πρωτογενή τομέα αλλά και του κλάδου μεταποίησης,

– μελέτη των πολιτικών για την αειφορία και την διαχείριση φυσικών πόρων,

– γνωριμία με δράσεις εθελοντισμού και προστασίας του περιβάλλοντος,

– μελέτη των φυσικών πόρων και άλλων οικονομικών πόρων της ευρύτερης περιοχής του Λιβαδίου,

– εκπόνηση δραστηριοτήτων εικονικής επιχειρηματικότητας και σύνδεση με την τοπική παραγωγή.

Προβλέπονται δύο ροές κινητικότητες για τον στόχο 2:

– πολιτικές για αειφορία και προστασία περιβάλλοντος, (Α’ Γυμνασίου)

– επιχειρηματικότητα στον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση (Α’ Λυκείου)

Οι ροές κινητικότητας θα ξεκινήσουν στον 1ο χρόνο του σχεδίου με τα θέματα αειφορίας και περιβάλλοντος. Στον 2ο χρόνο θα γίνει η κινητικότητα της επιχειρηματικότητας

η οποία θα συνδυαστεί και με τη στοχοθεσία των νέων τεχνολογιών (obj 1). (π.χ. η εικονική επιχείρηση μπορεί να χρησιμοποιεί δίκτυα αισθητήρων)

Τα αποτελέσματα αναμένονται μετά το τέλος του 2ου χρόνου στο Γυμνάσιο θα μπορεί να συνεχιστεί η δράση και στο 3ο έτος σε ειδική σχολική δραστηριότητα.

Οι δύο ροές θα περιλαμβάνουν παρακολούθηση μαθημάτων σε σχολεία του εξωτερικού καθώς και επιμόρφωση σε φορείς του εξωτερικού.

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετέχουν στις κινητικότητες:

– Θα οργανώσουν ενημερωτικές συναντήσεις στο σχολείο (πολλαπλασιαστικές δράσεις).

– Αξιολόγηση σε δύο φάσεις: Πριν την κινητικότητα, και 2-3 μήνες μετά την κινητικότητα: Εφαρμογή στην τάξη

(ατομικές & ομαδικές δραστηριότητες στα πλαίσια των

μαθημάτων Οικιακή Οικονομία (Α’ Γυμ.) και Πολιτική Παιδεία (Α Λυκ)). Στοχοθεσία 3: Δραματοποίηση και Παιχνιδοποίηση. Περιλαμβάνει:

Προγραμματίζονται 3 ροές κινητικότητας:

1. Επιμόρφωση 2 καθηγητών στην διδασκαλία μέσω gamification (2ο έτος)

2. Παιχνίδι ρόλων και δραματοποίηση. (Α’ Λυκείου – 3ο έτος)

3. Σχεδιάζοντας σοβαρά παιχνίδια για την εκπαίδευση. (Α’ Γυμνασίου – 3ο έτος)

Οι ροές 2 και 3 θα διενεργηθούν στο πρώτο τετράμηνο του 3ου χρόνου του παρόντος σχεδίου, ώστε να υπάρξει το αναγκαίο χρονικό διάστημα εφαρμογής και αξιολόγησης

όλων των δραστηριοτήτων του στόχου μέχρι το τέλος του 3ου χρόνου του σχεδίου.

Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία

Αναμένεται η έγκριση για χρηματοδότηση του σχεδίου διαπίστευσης στο πρόγραμμα ERASMUS καθώς και μελλοντικές αιτήσεις για εκπαιδευτικές επισκέψεις και επιμορφώσεις μαθητών και καθηγητών στο εξωτερικό μέσω κυρίως του προγράμματος ERASMUS (δράση ΚΑ1 – τομέας σχολικής εκπαίδευσης).

Το 3ετές σχέδιο, που το σχολείο έχει εκπονήσει σε επίπεδο συλλόγου διδασκόντων αλλά και με τη συνεργασία των μαθητών και γονέων, προβλέπει τη χρήση λογισμικού Eπαυξημένης Πραγματικότητας (AR) μέσω υπαρχόντων συσκευών όπως tablet και smartphones, την επιμόρφωση μαθητών και καθηγητών στην εκπαιδευτική αξιοποίηση (σε διάφορα μαθήματα) των παραπάνω, καθώς και την αξιοποίηση της εικονικής πραγματικότητας (VR).

Επιπλέον προβλέπονται (στα πλαίσια της στοχοθεσίας που αναλύεται στο προηγούμενο χωρίο):

  • εργαστήρια με χρήση ρομποτικής, αισθητήρων και σύγχρονων δικτυακών αυτοματισμών,
  • επισκέψεις σε επιχειρήσεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα παραγωγής στον τοπικό, Ελληνικό αλλά και Ευρωπαϊκό χώρο, επιμορφώσεις/σεμινάρια στο εξωτερικό,
  • επισκέψεις σε σχολεία και επιχειρήσεις του εξωτερικού με συναφείς δράσεις, αξιολόγηση των επιμορφωτικών σεμιναρίων, επισκέψεων, εργαστηρίων με τη χρήση και ανάλυση κατάλληλων ερωτηματολογίων προς καθηγητές και μαθητές, οργάνωση ενημερωτικών συναντήσεων και άλλων δράσεων διάδοσης στη τοπική κοινωνία αλλά και ευρύτερα (συμμετοχή σε μαθητικά φεστιβάλ, συνέδρια κλπ),
  • πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών τεχνικών και αξιολόγηση αυτών μέσω ειδικών ερωτηματολογίων αλλά και στο πλαίσιο της παρούσας αξιολόγησης,
  • Οργάνωση ιστοχώρου της σχολικής μονάδας για την ευρύτερη διάδοση των καινοτόμων δράσεων της σχολικής μονάδας, συμμετοχή σε ομάδες κοινωνικών δικτύων με θέμα την εκπαίδευση.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

Η επιτυχία της δράσης θα καθοριστεί από:

  • Τη συμμετοχή των μαθητών και των καθηγητών στις επιμορφωτικές δράσεις αλλά και στις δράσεις ευρύτερης διάδοσης (συμμετοχή σε συνέδρια, μαθητικά φεστιβάλ και διαγωνσιμούς κλπ).
  • Τον επιτυχή σχεδιασμό και υλοποίηση επισκέψεων και επιμορφώσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό.
  • Τον αντίκτυπο των διαφόρων επιμέρους δράσεων μέσα από δημοσιεύσεις σε εφημερίδες, ηλεκτρονικές αναρτήσεις σε ιστοχώρους και μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς και σε ευρωπαϊκές πλατφόρμες διάδοσης αποτελεσμάτων όπως eTwinning, SEG, ERASMUS results platform.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

Η διαδικασία αξιολόγησης της δράσης περιλαμβάνει:

  • Την ανάλυση των απαντήσεων των σχετικών ερωτηματολογίων από μαθητές, καθηγητές αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους (γονείς, τοπική κοινωνία κλπ) – θα περιλαμβάνονται ποσοτικοί (με τη χρήση της κλίμακας Lickert) αλλά και ποιοτικοί δείκτες αξιολόγησης.
  • Την επιτυχή συμμετοχή μαθητών και καθηγητών σε δράσεις ευρύτερης διάδοσης (π.χ. πανελλαδικά ή διεθνή συνέδρια και μαθητικά φεστιβάλ).
  • Την ανάλυση (βάση ποσοτικών δεικτών) σχετικά με τον ευρύτερο αντίκτυπο αυτής μέσα από δημοσιεύσεις που θα γίνουν σε ηλεκτρονικά μέσα (ιστοχώρους, μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς και σε ευρωπαϊκές πλατφόρμες διάδοσης αποτελεσμάτων όπως eTwinning, SEG, ERASMUS results platform).
  • Τη γενικότερη αξιολόγηση των μαθητών και εκπαιδευτικών με βάση τις θεσμοθετημένες διαδικασίες αξιολόγησης.